Tilbake

Nyhetsfeed

Hva betyr det å være en influencer?

Hva vil det egentlig si å være en influencer? En opinionsleder, en sosial profil med mange følgere, en digital innholdsskaper, en blogger? Det finnes mange forskjellige meninger rundt hva en influencer er – og ikke er. Det finnes også en del fordommer, stereotypier og kritikk rundt både influencere og influencer marketing.

Som det ledende influencer byrået i Norden får vi ofte spørsmål som:
  • Hvordan kan vi definere hva en influencer er?
  • Hva betyr det å være en profesjonell influencer? Hva er en influencers jobb?
Hvordan kan vi definere hva en influencer er?

Uttrykket “influencer” kom som et resultat av at man trengte et ord for de nye digitale opinionslederne. Vi kan altså kort sagt definere en influencer som en digital opinionsleder. En person som har publikums oppmerksomhet, en som publikum aspirerer til og som har makten til å påvirke handlingsmønster. Mange spør om hvor mange følgere man trenger å ha for å bli en influencer. Dette er på flere måter et vanskelig spørsmål, og det er vanskelig å gi et riktig svar. Fordelene ved å bruke influencer marketing er ikke basert på rekkevidde og antall følgere, men på den faktiske påvirkningskraften og forholdet hver influencer har med sitt publikum. I prinsippet kan du være en influencer så lenge du har en digital kanal hvor folk hører på hva du har å si. Hvis du derimot ønsker å gjøre forretning ut av dine digitale kanaler, er det vanskelig å få til dette uten at du har minst et par tusen engasjerte følgere for mindre samarbeid. For å leve av å være influencer, vil det høyst sannsynlig kreve ti- eller hundretusener av ekte, engasjerte følgere.

Hos United Influencers deler vi våre influencere inn i tre forskjellige kategorier basert på et par sjekkpunkter; mikro influencere, makro influencere og premium influencere. I det Nordiske markedet, når vi snakker antall følgere, er mikro kategorisert et sted mellom 2-30.000 følgere, makro mellom 30-100.000 og premium 100.000+. I tillegg til antall følgere, ser vi på den faktiske rekkevidden, engasjementet, merkevareverdien, konverteringskraften samt hvilke land og byer publikum befinner seg i. For eksempel, hvis vi skal finne ut hvor mye et kommersielt samarbeid vil koste, blir alle disse punktene analysert og tatt med i vurderingen.

Hva betyr det å være en profesjonell influencer?

Flesteparten som lever av å være influencer i Norden er signert med et byrå som tar hånd om den kommersielle delen av jobben deres. Byråene sørger for at samarbeid med merkevarer og annonsører passer perfekt med influencerens uttrykk, verdier og livsstil. Hos United Influencers jobber vi med å koble sammen merkevare og influencer, før vi skaper strategiske og ofte langvarige konsepter for samarbeid. Den kommersielle delen av en influencer sin jobb er å skape engasjerende og relevant innhold for annonsørene, som bringer gode resultater til merkevaren og gir ekstra verdi til publikum. Dette inkluderer å sørge for at alle annonser er troverdige, autentiske og passer godt i deres univers, samtidig som at man vet at man går god for produktene.

Hva er en influencer sin jobb?

Mange tror ofte at en influencer sin jobb er begrenset til å dele livet sitt på nett, slenge inn et par raske reklameinnlegg og plutselig tjene millioner av kroner. I det store bildet så kan det se slik ut, men det er langt i fra så enkelt. Etter å ha jobbet med influencere i fem år, har vi hos United Influencers virkelig fått erfare hvor mye hard jobbing som ligger bak en suksessfull influencer. Vi ser på dem som entreprenører. Som hardtjobbende, utrolig talentfulle mennesker som startet fra bunnen og har bygd sin egen merkevare. Sin egen bedrift! For å komme til det punktet hvor man kan leve av å være influencer, må man være konstant aktiv, ha løpende dialog med publikum og sørge for at de er engasjerte i hva du gjør. Man må også være god på innholdsproduksjon, inspirere og holde seg interessant. Sist men ikke minst må man også være “business savvy” og det er en stor fordel å ha teknisk innsikt. Har man “influencer” som yrkestittel er man også en offentlig person. Dette betyr at man må håndtere media, forum, kritikere, delta på events, fortsette å bygge- og opprettholde sin merkevare, tenke strategisk og langsiktig.

Hos United Influencers har vi stor respekt for alle våre influencere og vi beundrer den jobben de legger ned hver dag. Forhåpentligvis har du også fått bedre forståelse for hva det egentlig betyr å være en influencer. Hvis du har noen spørsmål eller vil ta en prat om influencer marketing, ta gjerne kontakt med oss!

Top