Tilbake

Nyhetsfeed

5 Influencer Marketing trender for 2019

Hvilke blir de mest populære kanalene og hvor bør du legge pengene? Vi tar en titt på hva ekspertene sier om året som kommer.

INFLUENCER MARKETING BLIR MER DATAFOKUSERT

“Data” må ha vært en av de største buzz-ordene i 2018 og med god grunn. Viktigheten av å forstå hva data kan gjøre for deg og hva den er verdt (mye), vil fortsette å ha stort fokus i 2019. Hos United Influencers er en stor del av jobben vår å sørge for at riktig merkevare jobber med riktig influencer. Vi bruker data for å finne det rette publikumet, de riktige kanalene, til å optimalisere annonsene og ikke minst til å lage solide rapporter – som igjen hjelper både oss og våre klienter til å forstå påvirkningskraften i influencer marketing. I 2019 vil fokuset vårt være på å utvikle bedre systemer for å optimalisere data og analysere resultater. Influencer kampanjer vil bli enda lettere å skreddersy – og måle.

  1. KVALITET SLÅR KVANTITET – LANGSIKTIGE STRATEGISKE SAMARBEID ER VEIEN Å GÅ

Influencer marketing har vært en velkjent markedsføringsstrategi i hundrevis av år. Å bruke mennesker med stor påvirkningskraft for å promotere merkevarer fungerer. Forskjellen er at inntil den digitale revolusjonen har det blitt kalt “Celebrity Endorsement”. Uttrykket “Influencer Marketing” som vi kjenner det i dag har vært oppfattet som noe nytt og trendy, men du kan egentlig si at det er Celebrity Endorsement 2.0 – En kanal flesteparten allerede har testet eller er interesserte i å lære mer om. Mange av våre kunder har allerede jobbet strategisk og langsiktig med influencere i flere år nå. For å virkelig få det til med influencer marketing, bør 2019 handle mer om relasjoner og lojalitet og mindre om uttrykk som rekkevidde og antall følgere. Det som utgjør suksess er autentisiteten og hvordan en influencer påvirker sitt publikum.

  1. MERKEVARER VIL BRUKE MER AV INFLUENCERE I SINE EGNE KANALER

En økende trend vi så i 2018 er at merkevarer maksimerer mulighetene innen influencer marketing. Ved å bruke influencere i sine egne markedstiltak og gjøre dem til “ansiktet utad”, skaper man et tettere forhold til influencerens publikum. I 2019 vil merkevarer bli enda mer kreative med å bruke influencere i sitt eget univers. For eksempel som merkevareambassadører tilstede på nettbutikken, på plakater og i andre tradisjonelle medier. Influencere er også meget flinke innholdsskapere, høyst kompetente til å produsere både tekst, bilder og video som kan bli brukt i flere kanaler. Å kombinere alt dette med innlegg i influencerens egene kanaler har vist seg å være veldig effektivt. Ta en titt på Kathrine Sørland for Lindex i Norge og Sofi Fahrman for Ellos i Sverige for inspirasjon.

> Les mer: Hvordan bygge en influencer marketing strategi for 2019

  1. INSTAGRAM STORIES – EN VINNER

Snapchat, med sine 186 millioner daglige brukere, sies å være en mer personlig, privat plattform mellom venner. Instagram Stories (400 millioner daglige brukere) er stedet hvor influencere får blomstre. Linking, sporing og å nevne andre merkevarer er mye enklere på Stories. En rapport fra TechCrunch påstår også at Influencere ser 3-5 ganger høyere engasjement på Instagram i forhold til Snapchat.

Fordelene ved å bruke Instagram Stories i influencer marketing er mange. Man kan enkelt drive trafikk til kundens nettside via direktelenker, spørre spørsmål og ikke minst; det autentiske formatet gir influenceren muligheten til å snakke direkte til sitt publikum, dele personlige tanker om merkevaren og holde livesendinger. Instagram Stories er også en av de enkleste markedsføringskanalene for å spore trafikk, salg, konverteringer og engasjement. Du får vite nøyaktig hvem – og hvilke innlegg som gjorde at salget gikk til værs.

I 2019 tror vi at Instagram Stories vil fortsette å vokse seg til å bli en av kanalene innen influencer marketing som har størst påvirkningskraft. Vi forventer stor økning i merkevarer som vil annonsere i denne kanalen og vi tror influencere vil bruke mye tid på å optimalisere sine Stories.

  1. “ALLE” VIL LANSERE EGEN PODCAST

Det er ingen hemmelighet at podcast har vokst seg til å bli en stor mediekanal de siste årene. Apple rapporterer at det er over 500.000 podcaster globalt, og tallet vokser fort. Vi har sett mange influencere lansere egen podcast, med stor suksess. Ser man for eksempel på topplistene i Norge, vil man se at mange av de mest populære podcastene er laget av nettopp influencere. Vi forventer at flere influencere lanserer egen podcast i 2019. Dette er en perfekt mulighet for merkevarer til å være tilstede i en kanal hvor man får publikums fulle oppmerksomhet fra start til slutt – samtidig som man får tilgang til det sterke forholdet mellom influencer og følger.

ANDRE TRENDER VI VIL SE MER AV I 2019:

– Influencere blir mer personlige. Livesendinger og videoer hvor de snakker direkte til publikum øker hver dag.  

– Influencere fortsetter å utvikle sine ferdigheter innen innholdsproduksjon og vi vil se mye mer video- og lydinnhold i 2019.

– YouTubere vil spille en stor rolle i influencer marketing. Det er en av de beste kanalene for konvertering.

– Det kommer til å snakkes mye om sosialt ansvar, moral og etikk i influencer marketing. Bransjen er klar for et løft og det forventes at man tar større ansvar for sin påvirkningskraft. 

HVORDAN SER DIN INFLUENCER STRATEGI FOR 2019 UT?

Vi kan influencer marketing og er her for å hjelpe deg med å gjøre alle de riktige tingene. Ta kontakt med oss i dag for å starte planleggingen.

Top