Tilbake

Nyhetsfeed

Sosialt ansvar i influencer marketing

Hvilket sosialt ansvar har influencere og merkevarer i kommersielle samarbeid? Er det influencerens ansvar å vite hva de promoterer, forbrukerens ansvar å være oppmerksom på annonsene – eller er det merkevarens ansvar å tilby produkter og tjenester som holder det de lover?

Influencere er kommersielt sett en gullgruve; høy påvirkningskraft, aspirasjon og tillit innen målgruppen. Flinke innholdsskapere, med alt fra et par tusen til flere millioner følgere som konsumerer innholdet de legger ut. Vi har satt sammen noen råd for hvordan både influencere og merkevarer kan bli mer oppmerksomme på det sosiale ansvaret rundt kommersielle samarbeid.

HVA ER DIN MORAL OG ETIKK SOM INFLUENCER? 

Med makt følger ansvar og som influencer må man følge markedsføringsloven. Man har også et ansvar for å vise en grad av moral og etikk når en ny merkevare blir introdusert til følgerne. Hvordan påvirker innholdet du legger ut menneskene på den andre siden av skjermen? Er du oppmerksom på verdiene og de moralske handlingene til din samarbeidspartner? Går disse godt overens med dine egne verdier og det du ønsker å kommunisere ut til verden? Kan du støtte hva denne merkevaren står for 100%?

Det er opp til hver enkelt influencer å bestemme hvordan man ønsker å bygge sitt eget univers, sin egen merkevare. Hvilket innhold som skal publiseres, hva man ønsker å annonsere for og hvordan man skal produsere kommersielt innhold. Alltid husk at det er lov å ha sine egne meninger, sine egne verdier, moral, etikk og politiske meninger. Som influencer marketing byrå anbefaler vi alle våre influencere å ta seg tid til å definere sin egen moral og etikk – og til å sette disse opp i mot hver nye samarbeidspartner.

MERKEVARER SOM JOBBER MED INFLUENCERE – HVORDAN SØRGE FOR AT KAMPANJEN ER MORALSK OG ETISK RIKTIG?

Å bruke influencere for å promotere merkevarer er en effektiv måte å etablere et sterkt forhold til målgruppen på. Influencerne må vite hva de promoterer – men hva med merkevaren bak kampanjen?

GENERELLE RÅD FOR EN MORALSK OG ETISK KAMPANJE:

> Sørg for at kampanjen og influencerne du samarbeider med passer godt overens med bedriftens verdier og CSR plan.

> Ta en titt på målgruppen du vil nå ved bruk av influencerne. Hvordan kan dine produkter påvirke disse menneskene? Er det en mulighet for at de vil bli påvirket negativt av å se kampanjen? Vurder hva du kan gjøre for å unngå dette.

> Sørg for at kampanjen har et klart budskap og at du har kommunisert din visjon og meningen med kampanjen klart og tydelig til alle involverte parter.

> Tenk på hvordan kampanjen og innholdet vil påvirke din merkevare. Opplever du, eller dine konkurrenter sterk kritikk i det offentlige bildet? En influencer kampanje kan være en perfekt mulighet for å forklare bedre hvordan ting egentlig fungerer hos dere, eller til å vise målgruppen at dere tar sosialt ansvar.

Influencere, merkevarer og byråene bak kampanjene har alle et ansvar for å sørge for at sluttresultatet av samarbeidet er noe de kan være stolte av. Som influencer marketing byrå prøver vi alltid vårt beste for å rådgi både våre kunder og influencere innen dette temaet. Sammen påvirker vi mange mennesker – med det kommer stort ansvar for alle parter.

Har du spørsmål rundt sosialt ansvar i influencer marketing? Ta kontakt med oss for å ta en prat!

Top