Tilbake

Nyhetsfeed

6 viktige verktøy for å måle influencer marketing

Influencer markedsføring er en av de enkleste markedsføringsmetodene å måle. Lær om metodene og verktøyene kampanjeavdelingen hos United Influencers bruker for å måle ROI.

Sett riktige mål før oppstart

Hele konseptet og planleggingen før influencerne produserer innholdet til kampanjen din bygges rundt hva du ønsker å oppnå. Det samme gjelder for tracking, optimalisering, analyse og rapportering. Hele økosystemet rundt kampanjen og dens suksess avhenger derfor av klare mål og KPIer. Det er veldig viktig at du som kjøper av influencer markedsføring har hatt en god forventningsavklaring og satt tydelige mål sammen med rådgiveren hos United Influencers. Etter dette er gjort, blir jobben enklere og prosessen med å måle effekten av kampanjen blir ryddig og effektiv!

Måleverktøy i influencer-kampanjer

Basert på hvilke KPIer som er satt for kampanjeløpet, vil teamet hos United Influencers legge opp riktig måleverktøy slik at vi kan vise nøyaktig hvilke resultater kampanjen har gitt.

Her er 6 viktige verktøy og metoder som gir muligheten til å spore detaljerte resultater:

Rekkevidde

Er et svært populært målepunkt i all markedsføring. Det forteller hvor mange ganger annonsen din har blitt vist. I digital markedsføring er det enkelt å finne nøyaktige tall på rekkevidde. Dette måles i alle kanaler og hentes ut i sanntid fra statistikken til hver influencer.

Engasjement

Er et målepunkt for relevans og viser hvor mange ganger annonsen har blitt delt, kommentert eller likt. Her får man en god indikasjon på om målgruppen likte det de så og om innholdet engasjerte. Måles i alle kanaler.

Klikk

Måles for å si hvor mange som har klikket på annonsen eller dratt opp på Stories, for å komme seg inn på vedlagte lenke. Man kan legge ved hvilken som helst lenke i annonsen og føre trafikken fra influencerens profil og til f.eks din nettbutikk eller kampanjeside.

Google Analytics

Et omfattende analyseverktøy som gir muligheten til å hente ut verdifull innsikt om målgruppen. Her finner vi blant annet detaljerte resultater på hvem som har sett annonsen, hvor de kom fra, hvor lang tid de har brukt på den (f.eks lesetid på blogg). Google analytics gir også muligheten til å lage spesialtilpassede annonser på Googles plattformer, som kan vises til de som har sett originalannonsen via influenceren.

UTM parametere

En liten kode man legger til i URLen (lenkeadressen) som gir muligheten til å spore spesifikke kampanjer/annonser inn i Google Analytics. Man kan følge kundene videre inn på vedlagte lenke og se hvilken annonse de kommer fra. Dette er en kjempefin mulighet for innsikt rundt hvilke influencere som bidro til hvilken trafikk og for å analysere hva som fungerte best.

Facebook Business Manager

En felles plattform for annonsering på Facebook og Instagram. Her har vi muligheten til å bruke influencerens innhold og kanaler til å lage tilpassede annonser. Vi kan gjøre retargeting basert på influencers’ pixel (kode for trafikk bygd inn på blogg) eller Facebooks målretningsverktøy for å nå ut til flere i målgruppen. Ofte brukes denne metoden for å skape en salgstrakt hvor publikum får tilpassede annonser basert på tidligere interesse. Her optimaliseres kampanjene løpende for best mulig resultat.

Kontakt en av våre rådgivere for å lære mer eller for å komme i gang med din neste influencer-kampanje.

Se 5 influencer marketing trender for 2019

Les om sosialt ansvar i influencer marketing

Top