Tilbake

Nyhetsfeed

Her er de største trendene innen influencer-markedsføring for 2020

Hvordan vil bransjen utvikle seg fremover, hva kommer vi til å se mer – og mindre av i 2020? United Influencers har fulgt de største trendene gjennom året som har gått og samlet det vi mener blir viktigst å tenke på når man setter influencer-strategien for året som kommer.

1. MENINGSFYLTE KOMMERSIELLE SAMARBEID BLIR PRIORITERT

Trenden er klar; influencerne ønsker å bruke sin påvirkningskraft til noe positivt for samfunnet. Samarbeid med merkevarer som har en dypere mening for influenceren og dens publikum foretrekkes over mer overfladiske kommersielle samarbeid. Vi forventer et økt fokus på å fronte mer bærekraftige, miljøvennlige produkter og tjenester, og produkter som ikke bidrar til negativt selvbilde eller kroppspress. Ansvaret som følger med det å være en opinionsleder tas seriøst, influencerne er bevisste sitt ansvar og effektene av deres kommersielle samarbeid.

Dette gjør at man som annonsør vil møte høyere krav og forventninger fra influencernes side. Det vil forventes at man som annonsør har en merkevare med gode verdier, at øvrig reklame fra annonsør ikke bidrar til økt kroppspress, at produktene eller tjenestene er av høy kvalitet og at man tar klima- og miljø på alvor.

2. ANNONSØRENE FORVENTER HØYERE KOMPETANSE OG STOR GRAD AV PROFESJONALITET FRA INFLUENCERE

Samtidig som at forventningene influencere har til hvilke merkevarer de ønsker å samarbeide med, holder det ikke lengre å ha et stort publikum i sosiale medier for å kunne jobbe som influencer. Konkurransen om å bli valgt ut til kommersielle samarbeid øker i takt med utviklingen i bransjen. I 2020 vil man som influencer blant annet forventes å ha innsikt og forståelse for sitt eget publikum, kunnskap om markedsføring og salg i egne kanaler, samt en tydelig og konsistent personlig merkevare.

Noe av det viktigste når en annonsør skal velge hvilke influencere de ønsker å samarbeide med, er at influenceren passer godt sammen med annonsørens merkevare. Felles verdier og det at influencerens publikum er i målgruppen annonsøren ønsker å nå er avgjørende.

Influencere som gjør en god jobb i å utvikle sin egen merkevare, leverer solid og kvalitetssikkert innhold basert på oppdraget fra annonsør, holder tidsfrister, opptrer profesjonelt samt følger både markedsføringsloven og retningslinjene for influencer-markedsføring, kommer til å være de som sitter igjen med de beste kommersielle avtalene i året som kommer.

3. NANO- OG MIKRO INFLUENCERE ØKER I POPULARITET

Følgertall og likes blir mindre viktige i 2020. Influencere med mindre publikum er mer populære enn noensinne og profiler helt ned mot 1000 følgere opplever å bli tilbudt kommersielle samarbeid. Det er influencerens autentisitet, troverdighet og generelle engasjement i målgruppen som verdsettes høyest blant annonsører. Ofte har influencere med færre følgere et veldig nært og tillitsfullt forhold med sitt publikum, noe som igjen kan bidra til sterkere resultater i kommersielle samarbeid.

4. MER AUTOMATISERT OG SKALERBAR INFLUENCER-MARKEDSFØRING

I 2020 vil flere og flere av influencer-kampanjene bli kjøpt via nettbaserte plattformer som tilbyr stor-skala booking av influencere. For at det skal være mulig å nå ut bredt under store nasjonale eller internasjonale kampanjer, vil flere annonsører rette oppmerksomheten mot løsninger som tilbyr enkle og skalerbare metoder for booking av kampanjer. Denne metoden gjør også influencer-markedsføring lettere tilgjengelig for mindre annonsører med lavere markedsbudsjett.

5. INFLUENCERE ØKER TILSTEDEVÆRELSEN I TRADISJONELL MARKEDSFØRING

I løpet av året som har gått har vi sett fremveksten av en ny trend, hvor annonsørene i større grad benytter seg av en 360 tankegang rundt aktivering av influencere. For eksempel i egne kanaler og i egenprodusert annonsemateriell. Dette kan være både i sammenheng med annonseplass i influencerens egne kanaler, men også som ren “celebrity endorsement” hvor annonsøren aktiverer influenceren utelukkende for å være et ansikt utad eller opptre som modell i reklamemateriell. Bruk av influencerens merkevare kan gjøres på f.eks nettside, i TV-reklame, utendørsreklame eller i annonser på sosiale medier hvor annonsøren selv er avsender.

Under kan du se eksempler på hvordan influencere er blitt brukt i reklamefilmer for store merkevarer det siste året.

ANDRE TRENDER VI KOMMER TIL Å SE MER AV I 2020:

Det handler ikke lenger om hvorfor man aktiverer influencere, men om hvordan man gjør det. Langsiktige strategier og solide konsept gir bedre resultater enn enkeltstående kampanjer og har blitt svært populære hos annonsørene. Fokuset vil i 2020 ligge på hvordan man bygger et sterkt forhold til influencerens målgruppe.

Influencer-markedsføring er ikke begrenset til mote og skjønnhetsindustrien. Ordet “influencer” betyr ikke rosablogger. Denne gamle myten blir begravd for godt i 2020. Gjennom de siste årene har vi sett en stor økning av influencer-samarbeid fra industrier som for eksempel bank og finans, bil og motor, teknologi og byggebransjen. Vi forventer at denne trenden fortsetter og at flere nye typer produktkategorier vil vises blant influencere av alle slag.

Influencere som fokuserer på en spesifikk nisje vil øke i popularitet. Troverdighet og høy kompetanse innen spesifikke interesseområder er mer populært enn noensinne.

TikTok og Twitch seiler opp som storfavoritter, og er stedet man vil vises dersom man ønsker å bygge et forhold til generasjon z og unge millennials. Twitch er en særskilt relevant plattform for å nå en mannlig målgruppe. TikTok har passert over 1,5 mrd nedlastinger, mens Twitch har over 15 millioner daglige brukere. Lær mer om Twitch her og om TikTok her.

Virtuelle influencere vokser stadig i det globale markedet, kan dette være fremtiden for annonsørene? I de siste årene har det dukket opp flere såkalte virtuelle influencere, eller “digitale roboter” om du vil. Flere av disse har allerede flere hundre tusen følgere og den største, Lil Miquela, har hele 1,8 millioner følgere. Fellesnevneren er at disse profilene er 100% digitale, publikum vet det og de elsker det. De virtuelle influencerne er allerede godt i gang med kommersielle samarbeid, så da gjenstår det bare å vente på at den første norske virtuelle influenceren dukker opp. Les mer her.

KLAR FOR 2020?

Ta en prat med en av våre strategiske rådgivere for å se på mulighetene innen influencer-markedsføring for din merkevare.

Top